Weekly News

Niklas Rengfors Sälj- och marknadschef, XMReality

"Det närmaste teleportering du kan komma."

Vad är remote guidance?

– En lösning som effektiviserar företags support och service. Det närmaste teleportering du kan komma. Mjukvaran baserad på augmented reality möjliggör för en supportperson att peka/visa verktyg i en annan persons synfält var denne än befinner sig i världen, säger Niklas Rengfors, sälj- och marknadschef på XMReality.

Hur fungerar det?

– En tekniker i behov av support kan via en surfplattas kamera, alternativt via smarta glasögon, dela sin bild till en guide. Guiden ser, kan tala och förstå problemet som uppstått. Genom att kunna peka och visa saker i teknikerns synfält blir supporten lika effektiv som om guiden var ute i fält.

Vilka slags kunder använder detta idag?

– Till exempel Wärtsilä, Bombardier, Tetra Pak och Bosch Rexroth. De levererar stora komplexa maskiner. Kunderna behöver ha en hög upp-tid på sina maskiner. Snabb support är viktig.

Ge exempel på tillämpningar där det kan tillför mervärde för kunder?

– Effektivisera sin service-support-organisation för att minimera resor. Supporta fler kunder och personal, men med samma mängd resurser. Andra vill öka sin eftermarknadsförsäljning, genom att inkludera tjänsten i ett serviceavtal.

Dela artikeln

Journalist

Redaktion Framtidens Industri

Fler artiklar