Weekly News

Helena Bergström Pilo GRUVINDUSTRI

En av Sveriges mest inflytelserika och inspirerande ingenjörer

Det var mer av en slump som Helena Bergström Pilo såg annonsen där Volvo sökte trainees. I dag är hon en av företagets högsta chefer med ansvar för att utveckla företagets nya bilar.

"Jag har också alltid gillat bilar, för farten, tekniken och möjligheterna."

Helena Bergström Pilo växte upp i Rösered, ett litet samhälle strax utanför Göteborg, och gick i skolan i bland annat Hammarkullen, ett av Göteborgs miljonprogramsområden.

– Det var en bra tid. Skolan var bra, jag hade bra lärare och bra kamrater, berättar Helena Bergström Pilo. Jag trivdes verkligen!

Tidigt väcktes också hennes intresse för naturvetenskap.

– Min första tanke var att bli läkare, men om inte det gick så i alla fall geolog eller i vart fall arkeolog. Men under studietiden växte mitt intresse för teknik allt mer. Jag har alltid tyckt om matematik och fysik, att konstruera och bygga saker och lösa problem.

– Jag har också alltid gillat bilar, för farten, tekniken och möjligheterna. Men jag har aldrig mekat, varken med moppar eller bilar.

När det var dags att välja inriktning efter gymnasiet fick Helena Bergström Pilo rådet att börja på Chalmers, att börja plugga till civilingenjör med inriktning på teknisk fysik. Det fanns naturligtvis en och annan olyckskorp som kraxade och varnade henne för att det skulle bli svårt.

– Men jag tänkte i stället, att om jag lyckas med detta kommer jag också att lyckas med andra svåra saker senare i livet. Dessutom ville jag testa min egen förmåga, fortsätter Helena Bergström Pilo.

– Det som också lockade var det breda utbudet av grundkurser, men även att det fanns stora möjligheter till friare kursval i slutet av utbildningen, till exempel industriell ekonomi och organisation.

Efter examen blev det traineejobb på Volvo och där har hon blivit kvar.

– Det var mest av en slump som jag fick syn på en annons i tidningen där Volvo sökte trainees. Jag sökte och fick en av tjänsterna. Riktigt varför kan jag inte svara på, jag vet bara att konkurrensen var tuff. Men jag måste väl ha gjort bra ifrån mig.

– Att det blev så är absolut inget jag ångrat, det har varit spännande och roligt från första dagen.

Under den 13 månader långa traineeperioden fick hon bland annat jobba med att montera bilar vid det löpande bandet, arbeta med konstruktion och produktdesign och avslutningsvis göra utlandspraktik på Volvos dåvarande testanläggning i Arizona.

– Traineeperioden var en fantastisk inkörsport. Jag fick snabbt en bild av företaget, hur det var uppbyggt och vilken typ av jobb som fanns. Dessutom fick jag ett brett kontaktnät som senare visade sig vara mycket värdefullt, berättar Helena Bergström Pilo.

Efter traineeperioden fick hon sitt första ”riktiga” jobb på Volvos konstruktionsavdelning.

– Vi utvecklade det första fällbara baksätet i en herrgårdsvagn som var utrustat med 3-punktsbälte på mittenplatsen. Tidigare fanns det bara midjebälten. Ett av de problem vi var tvungna att lösa var hur man skulle göra baksätets ryggstöd och lås tillräckligt starkt för att klara de krafter som blir vid en kollision utan att ryggstödet knäcktes.

De närmaste åren avancerade Helena Bergström Pilo från gruppchef till sektionschef för att nu, sedan drygt fyra år tillbaka, arbeta som enhetschef för vagnsutvecklingen vid Volvo med 900 anställda i Göteborg, Gent och Shanghai.

Om man vill kan man säga att hon är kvinnan bakom Zlatan-bilen XC70 och Volvos allra senaste modell, XC90, som den svenske dj-stjärnan Avicii setts köra omkring med i reklamfilmer världen över.

Helena Bergström Pilos utvecklingsorganisation jobbar nu parallellt med tio nya modeller. Volvo ska byta ut hela sitt modellprogram under de kommande fyra åren. Hennes uppgift är bland annat att leda utvecklingen av bilarnas exteriör, klimatsystem och all interiör med stolar, paneler och instrumentbräda.

– Mitt huvudansvar är att se till att delarna blir en optimal helhet och att våra underleverantörer får rätt förutsättningar, men också att de levererar med rätt kvalitet, säger hon.

Tidigare i år utsågs Helena Bergström Pilo av tidningen Ny Teknik till Sveriges mest inflytelserika och inspirerande kvinnliga ingenjör. En utnämning hon är mycket glad över.

Motiveringen löd att hon är en verklig pionjär som lyckats ta sig ända upp i toppen av hierarkin i en traditionellt manlig miljö.

– Ja, för så är det även om det, framför allt under senare år, hänt mycket. Bilbranschen är inte lika mansdominerad i dag som den var tidigare.

Av de 900 utvecklarna som hon är chef för är 24 procent kvinnor och lika många, 24 procent, av hennes underställda chefer är också kvinnor. Det är ingen slump!

– Jag tycker att det är viktigt. Det är både kvinnor och män som köper våra bilar. Därför vill vi givetvis också ha in kvinnliga perspektiv på konstruktionen.

Med det senare menar Helena Bergström Pilo att det finns både likheter och skillnader när det gäller hur män och kvinnor ser på bilar.

– Alla vill naturligtvis ha en säker, pålitlig, miljövänlig och bekväm bil, säger hon. Men det kan finnas små, men viktigtiga, skillnader i detaljer. Kvinnor har nog en mer praktisk syn på bilägande, att det ska finnas plats för barnvagnar och matkassar, bara för att ta två exempel.

– Sedan finns det fysiska skillnader att ta hänsyn till. Kvinnor är ofta kortare än män vilket ställer andra krav på hur sätena är utformade och avstånd till ratt och reglage. Kvinnor har också ofta mindre händer vilket gör att ratten måste konstrueras så att den är bekväm och greppvänlig även för kvinnor.

Att hon valde ingenjörsyrket är inget Helena Bergström Pilo ångrat och inte heller att hon hittills stannat kvar inom samma företag under hela sitt yrkesliv.

– Tvärtom, säger hon. Det har varit en förmån att få vara med om så många spännande och intressanta uppgifter som jag har varit. Det är verkligen utvecklande.

Som kvinna vill hon också uppmuntra unga tjejer att satsa att satsa på teknikstudier.

– Ja, absolut! Dels för att teknik i sig är så roligt och utmanande, dels för att det finns så många olika inriktningar att välja mellan, säger hon. Dessutom är det ett bra läge nu om man vill göra karriär.

För egen del har hon målsättningen att ha 35 procent kvinnor både i sin utvecklingsgupp totalt sett, och bland cheferna.

– Naturligtvis är kompetensen alltid basen när vi rekryterar. Men killar och tjejer kan ju samma sak när de lämnar tekniska högskolan. Märkvärdigare än så är det inte!

Fakta

Fakta

Helena Bergström Pilo

Jobbar: Chef för vagnsutvecklingen på Volvo Cars

Ålder: 52 år

Bor: I villa i utanför Alingsås

Familj: Maken Ulf, fyra bonusbarn och deras barn

Gör på fritiden: Motionerar, flyger varmluftsballong, fotograferar, seglar, reser och umgås med familj och vänner.

Musik: Lyssnar på det mesta från klassisk musik till modern popmusik. Tillfälle och stämning får avgöra valet.

Läser: Ofta kriminalromaner, för det är så intressant att försöka lista ut hur de slutar. Just nu är det Svarthuset av Peter May. Annars blir det gärna böcker om tankar och påverkan, där Kay Pollack är en favorit.

Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar