Weekly News

Självkörande lastbilar är framtiden, menar Einride HÅLLBARHET

De tvingar bilbranschen att tänka grönt

Tekniken som kan lösa klimatproblemen hos fordon finns redan. Men bilbranschen är för konservativ för att utnyttja lösningarna, menar Robert Falck på Einride AB.

Det hävdar Robert Falck bestämt. Han är VD för Einride AB, en uppstickare inom transportlösningar.
– Jag jobbade länge på Volvo, men när jag insåg att deras vision för 2045 fortfarande var baserad på dieselmotorer i lastbilar så sa jag upp mig.

Han startade då tillsammans med några andra företaget Einride som utvecklat en T-pod, en eldriven förarlös lastbil, som kan fjärrstyras vid behov och annars vara självkörande.
– Redan i dag finns teknik för självkörande lastbilar, men fortfarande baseras de flesta av dem på dieselmotorer. Och det är ju min värsta mardröm, att den nya självkörande tekniken för framtiden byggs på gårdagens dieselteknik.

Utöver den självkörande tekniken utvecklas även tekniken för eldrivna lastbilar. Men det finns ett problem med att få ekonomi i eldrivna fordon då det kostar mycket att ha en chaufför sittande overksam medan batterierna laddas med jämna mellanrum.
– Därför har vi utvecklat T-podden som kombinerar de två nya teknikerna, eldrivning och självkörande. Och vi har tagit fram ett helt nytt konstruktionskoncept som innebär att vi tagit bort förarhytten helt då den inte behövs längre.

I deras nya koncept handlar det inte om enskilda fordon längre, utan om hela transportsystem.
– I systemet ingår dels T-poddarna, dels förare på distans som kan styra flera fordon åt gången ute på landsväg, i stan en förare per pod, och dels laddningsstationer och system för batteriladdningarna.

De har redan uppmärksammats på olika håll i världen. Exempelvis i USA där de lovordats för att ha uppfunnit en helt ny typ av fordon som anpassats till den självkörande tekniken.
– I USA är de väldigt ”på” när det gäller den nya tekniken, exempelvis finns där redan ett generellt tillstånd att få köra självkörande fordon, vilket inte är tillåtet i Sverige.

– Sverige halkar efter inom tekniken, blir tydligt om vi tittar på var de stora nya aktörerna finns, vilket inte är i Sverige. Det gäller inom självkörande teknik, batteriutveckling, solceller och connectivity (5G), och det känns ju inte speciellt lovande för framtiden.

För Einride går det däremot bra, de har redan en första kund i Sverige som kommer använda T-poddar inom stängda områden till att börja med.
– Men vårt mål är att redan 2020 ha 200 enheter rullande mellan Helsingborg och Göteborg för godsfrakt, vilket är ett fullt realistiskt mål. Det ena orosmolnet vi ser nu är lagstiftningen, att inte den hänger med i utvecklingen tillräckligt snabbt.

Att myndigheterna i Sverige inte riktigt hänger med teknikutvecklingen har han flera exempel på.
– Ett är då man i Kista ansökte hos Trafikverket om tillstånd att få testa ett system med självkörande minibussar längs en gata. De fick avslag på det med argumentet att de självkörande fordonen saknade backspeglar, för i reglerna står att fordon ska ha backspegel, berättar han med ett leende.

För att säkra att Sverige hakar på utvecklingen inom dessa nya områden krävs enligt Robert Falck att man vågar se möjligheterna med den nya tekniken och dess utom lär sig ställa rätt krav på den.
– Vi kan välja hur vi vill att vår framtid ska se ut, och sedan gäller det bara att ställa krav på marknaden så det blir som vi vill ha det, avslutar han.

Dela artikeln

Journalist

Ylva Sjönell

Fler artiklar